Dottorato in Neuroscienze e Scienze Cognitive

XXIX Cycle

2013/14
Chiara Barbiero
Supervisor: Walter Gerbino (DSV)
 
Erica Bencich 
Supervisor: Andrea Marini
Maria Antonella Brandimonte
Co-supervisor: Sergio Carlomagno (DSV)
 
Jessica Galliussi 
Supervisor: Paolo Bernardis (DSV)
 
Susanna Mezzarobba 
Supervisor: Paolo Bernardis (DSV)
 
Fabrizio Sors 
Supervisor: Tiziano Agostini (DSV)
Co-supervisors: Walter Gerbino (DSV), Mauro Murgia
 
Laura Tamburini
Supervisor: Walter Gerbino (DSV)
 
Francesca Zarl
SupervisorWalter Gerbino (DSV)
Co-supervisors: Danilo Fum, Martin Hepp

When the mind flies: Tracking Mind Wandering across different domains of daily activities

Mind wandering (MW) refers to a shifting of attention from the primary task to inner thoughts unrelated to the task at hand. A number of studies showed that MW episodes are very common experience in everyday activities. Starting from these results, the research project aims at investigating cognitive characterization of MW episodes, and the effects of MW in different domains of everyday activities such as driving and discourse production.

Candidate: Erica Bencich

 

The role of task-irrelevant information in perceptual learning 

In human perception, visual perceptual learning is a well-known phenomenon, showing that the adult neural system can achieve long-term enhanced performance on a visual task as a result of visual experience. The mechanisms underlying visual perceptual learning were debated for decades. Task-relevance, attention, and awareness were thought necessary for perceptual learning, but this view has been challenged by the discovery of task‐irrelevant perceptual learning (TIPL), which occurs for task‐irrelevant, unattended and even sub-threshold stimuli. In a first line of experiments, I will deepen the understanding of the mechanisms underlying visual perceptual learning by investigating (1) whether TIPL can occur as results of mere exposure to a task-irrelevant and sub-threshold feature, when during training participants attend and perform a task on another feature of a homologous stimulus, and (2) whether TIPL is task-specific. Second, I will investigate whether and how the modulation of the primary task difficulty level affects TIPL, by using a fast-TIPL paradigm which will allow studying the phenomenon of TIPL within a single experimental session.

Candidate: Jessica Galliussi

 

Studi sperimentali e protocollo riabilitativo per il freezing della marcia. Un sintomo multicomponenziale della malattia di Parkinson

Lo studio del freezing, sintomo episodico, improvviso, presente in alcuni pazienti con Malattia di Parkinson, è da tempo oggetto di studio. Resistente alla terapia dopaminergica, è un sintomo molto disabilitante per il paziente, poco compreso nei suoi meccanismi fisiopatologici. Il progetto si svolge lungo due linee di ricerca: (1) indagare i modelli cognitivi-motori che si ipotizza siano alla base del sintomo e (2) mettere a verifica l’efficacia di un protocollo riabilitativo per la riduzione degli episodi di freezing. Nel primo esperimento l’analisi cinematica e cinetica ha mostrato che l’aumento di complessità di un compito motorio può distinguere i pazienti con freezing da quelli senza freezing, anche al di fuori della manifestazione del sintomo, supportando l’ipotesi della presenza di specifici disturbi frontali di pianificazione motoria, come causa attiva degli episodi. Nel secondo esperimento si è voluto verificare l’efficacia di un protocollo terapeutico basato sull’Action Observation Therapy” per favorire un corretto ri-apprendimento del cammino e la riduzione degli episodi di freezing. Gli aspetti multisensoriali del protocollo (gli stimoli erano caratterizzati da video di gesti motori relativi al cammino implementati con una traccia uditiva ottenuta dalla sonificazione di un parametro significativo es.– velocità di movimento di un arto), hanno facilitato l’apprendimento imitativo, probabilmente anche grazie alla riduzione del carico cognitivo, e prodotto un significativo miglioramento di tutti gli aspetti motori del cammino del paziente. Infine è stata verificata la capacità di riconoscimento del movimento biologico in un di pazienti con freezing e un gruppo di controllo. La verifica di tali abilità è rilevante per verificare l’effetto di priming visuo-motorio dell’Action Observation utilizzata in ambito riabilitativo.

Candidate: Susanna Mezzarobba

 

Perceiving opponent’s action in ball sport: The contribution of early auditory and visual information

 

In light of the growing interest towards the role of auditory information in sport, the aim of the project is to investigate its contribution to the perception of opponent’s actions in two ball sports – soccer and volleyball – and to compare this contribution with that of the respective visual information. To this purpose, a preliminary set of simple reaction time experiments was conducted, whose aim was evaluating whether the results observed in previous studies in response to pure tones could be replicated with ecological sounds. In a second block of experiments, the role of early auditory and visual information in predicting the speed of kicked and smashed balls, as well as in anticipating the landing zone of volleyball serves, was investigated. The results revealed a greater relevance of auditory information over visual information, thus contributing to the line of research that is highlighting the relevance of the former source of information in sport.

Candidate: Fabrizio Sors

 

Psicologia del traffico a scuola: strumenti e strategie per misurare la prestazione di guida e migliorare la sicurezza

Nei paesi industrializzati e nei paesi in via di sviluppo gli incidenti automobilistici costituiscono la causa principale di infortuni e la più importante causa di morte e disabilità nella prima metà della vita. In Italia gli incidenti stradali sono la prima causa di morte tra i giovani di età compresa tra 15 e 20 anni.  Inoltre, i neopatentati di età compresa tra i 16 e i 19 anni hanno una probabilità quattro volte maggiore dei guidatori esperti di incorrere in un incidente stradale. Tra i giovani sono comuni i comportamenti di guida a rischio come l’eccesso di velocità, il mancato rispetto della distanza di sicurezza, guidare utilizzando un telefono cellulare e la violazione di altre norme di circolazione stradale. Nel presente Progetto di ricerca si indaga la performance di guida simulata di giovani new drivers frequentanti l’ultimo anno di alcune scuole superiori di Trieste coinvolti in un programma di guida sicura a prevenzione dell’incidentalità stradale, nell’ambito del quale si è voluto verificare l’effetto della somministrazione di un questionario su tematiche relative alla sicurezza stradale sulle prestazioni di guida e analizzare  le eventuali correlazioni fra atteggiamenti rilevabili tramite le risposte date e l’effettivo comportamento di guida al simulatore. Si analizza inoltre la struttura degli atteggiamenti in funzione dell’esperienza personale di guida, rispetto alla quale il possesso della patente rappresenta una discriminante significativa.

Candidate: Laura Tamburini

 

Membership and Typicality in concept representation: from Cognitive Psychology to Information Technology 

The project embraces an interdisciplinary approach that involves two different (and apparently distant) disciplines: Cognitive Psychology and Information Technology (IT). It regards how knowledge and concepts representation issue is treated by Cognitive Science and by IT, and if it is possible to establish a dialogue between these two different fields, that seem to be so distant, but treat the same problem. The project involves experimental psychological investigations regarding mental representation of concepts (taking into account different theories of concepts in psychology and new contributions), and a study about a validation of a real ontology used in the Semantic Web: schema.org, using an online survey.

Candidate: Francesca Zarl

 

Peer-reviewed articles and abstracts

 

______

2017 

Santoro, I., Murgia, M., Sors, F., Agostini, T. (2017). Walking reduces the gap between encoding and sensorimotor alignment effects in spatial updating of described environments. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 70(4), 750-760.

 

 

 

_____

2016

Marini, A., Galetto, V., Bencich, E., Zettin, M. (2016). Discourse production after TBI: Is there a severity effect?. Brain Injury, 30(5-6), 654-655.

Mezzarobba, S., Grassi, M., Catalan, M., Pellegrini, L., Valentini, R., Kreuger, B., Manganotti, P. Bernardis, P. (2016). Therapeutic protocol for Parkinson’s patient with freezing based on action observation plus sonification: preliminary results.  Movement Disorders, 31(2), S687.

Murgia, M., Forzini, F., Di Fronso, S., Sors, F., Bertollo, M., Agostini, T. (2016). How do mood states change in a multi-stage cycling competition? Comparing high and low performers. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 56(3), 336-342.

Murgia, M., Prpic, V., Santoro, I., Sors, F., Agostini, T., Galmonte, A. (2016). Perceptual belongingness determines the direction of lightness induction depending on grouping stability and intentionality. Vision research, 126, 69-79.

Murgia, M., Santoro, I., Tamburini, G., Prpic, V., Sors, F., Galmonte, A., Agostini, T. (2016). Ecological sounds affect breath duration more than artificial sounds. Psychological research, 80(1), 76-81.

Pau, M., Corona, F., Pili, R., Casula, C., Sors, F., Agostini, T., ... Murgia, M. (2016). Effects of physical rehabilitation integrated with rhythmic auditory stimulation on spatio-temporal and kinematic parameters of gait in Parkinson’s Disease. Frontiers in Neurology, 7, 126.

Sors, F., Agostini, T., Gerbino, W. (2016). Suono e prestazione motoria nella riabilitazione e nello sport. Giornale italiano di psicologia, 1-2, 221-245.

 

 

_____

2015

Cucca, A., Catalan, M., Antonutti, L., Mezzarobba, S., Busan, P., Koscica, N. (2015). Changes in motor-cortex excitability after different rehabilitation programs In Pd patients with freezing of gait: neurocognitive rehabilitation with motor imagery Vs treadmill training. Movement Disorders, 30(1), S67.

Mezzarobba, S., Sgubin, G., Valentini, R., (2015). Rise to walk kinematic and kinetic parameters in Parkinson’s patients with and without freezing of gait. Gait and Posture, 42S, S1-S27.

Murgia, M., Corona, F., Pili, R., Sors, F., Agostini, T., Casula, C., ... Guicciardi, M. (2015). Rhythmic Auditory Stimulation (RAS) and motor rehabilitation in Parkinson’s disease: new frontiers in assessment and intervention protocols. The Open Psychology Journal, 8, 220-229.

Sors, F., Murgia, M., Santoro, I., Agostini, T. (2015). Audio-Based Interventions in Sport. The Open Psychology Journal, 8, 212-219.

Santoro, I., Murgia, M., Tamburini, G., Prpic, V., Sors, F., Galmonte, A., Agostini, T. (2015). Panic disorder patients and healthy people differently identify their own heart frequency through sound. Psihologija, 48(3), 279-287.

 

 

_____

2014

Murgia, M., Sors, F., Muroni, A. F., Santoro, I., Prpic, V., Galmonte, A., Agostini, T. (2014). Using a perceptual home-training to improve anticipation skills of soccer goalkeepers. Psychology of Sport and Exercise, 15(6), 642-648.